نقد و بررسی

نقد و بررسی رمان فلسفی دنیای سوفی

دنیای سوفی

دنیای سوفی با عنوان انگلیسی ( sophies world ) مشهورترین اثر یوستین گردر ، نویسنده نروژی است که در سال 1991 در نروژ منتشر شد .

این کتاب تا بحال به 59 زبان برگردان شده و علاوه بر نوجوانان افراد بزرگسال را نیز معطوف خود کرده است.

برگرفته از رمان دنیای سوفی علاوه بر فیلم بازی رایانه ای به همین نام ساخته و تولید شده است .

یوستین گوردر

یوستین گردر

یوستین گُردر یا یوستاین گوردر زادهٔ ۸ اوت ۱۹۵۲ نویسنده نروژی و معلم فلسفه است. عمده شهرت او به‌خاطر نگارش کتاب آموزش فلسفه در قالب داستان با عنوان دنیای سوفی است.
او رمان‌نویس و خالق داستان‌های کوتاه است که بیش‌تر دارای اطلاعات فلسفی برای مخاطبین جوانش می‌باشد. یوستین گردر در رشته فلسفه، الهیات، و ادبیات از دانشگاه اسلو فارغ‌التحصیل شد و سپس به‌مدت ده‌سال به‌تدریس «تاریخ عقاید» در دبیرستان‌ها پرداخت. او در حال‌حاضر به‌عنوان نویسندهٔ آزاد درکنارِ همسر و دو پسرش در اسلو زندگی می‌کند.

  • یوستین گردر در دانشگاه ، فلسفه تدریس میکرد و به همین دلیل اون در کتاب دنیای سوفی بدنبال آن است که بتواند آنچه از فلسفه است را به صورت بسیار ساده برای دانشجویانش بیان کند .
  • او در این اثر : در بیان فلسفه ، نتنها برای دانشجویان بلکه برای عموم مردم نیز موفق بوده است .
  • گردر استاد ساده نویسی و ایجاز است . سه هزار سال اندیشه را در 600 صفحه میگنجاند ، و زیرکانه از قول گوته میگوید ( کسی که از سه هزار سال بهره نگیرد تنگدست به سر میبرد ) و چه راحت مباحث پیچیده فلسفه را ، بی آنکه مبتذل شود به زبان ساده و شیوا و همه فهم در قابل رمان بیان میکند .
  • گردر از ساده ترین نوع نثر برای داستانش استفاده کرده است ، این ویژگی را میتوان یکی از مهترین ویژگی های این کتاب دانست . نثر روان و عدم استفاده از کلمات دشوار در ادبیات ، موجب آن میشود که ذهن خواننده درگیر جستجوی معنای کلمات نشود و در نتیجه خستگی را بدنبال نیاورد ، این ویژگی عامل جذب خواننده به نوشته است .
  • نویسنده در ابتدای داستان میکوشد تا ذهن خواننده را همانند سوفی ( قهرمان داستان ) از زندگی روزمره و حاشیه های پوچ و سطحی آن رها سازد و متوجه ارزش های اصیل و سوالات سرنوشت ساز تاریخ اندیشه بشری میکند . در این راه از فیلسوفی به نام آلبرت کتوکس استفاده میکند که همانند بئاتریس دانته ، سوفی را با خود به عمق تاریخ فلسفه میبرد و از منزلگاه های متفاوت میگذراند . از یونان باستان و فلاسفه طبیعت گرا ، سقراط و افلاطون و ارسطو تا کانت و هگل ، مارکس و هایدگر .
  • از میان فلسفه های ذهنیت گرا و عالم مثل افلاطون تا جهان ماتریالیستی مارکس و در نهایت از میان رئالیسم عقل گرا کانت تا ایدئالیسم دیالکتیکی هگل .
  • شخصیت کتاب یعنی سوفی به عنوان یک نوجوان معرفی میشود که به دنبال پاسخ به پرسش های خود است . در واقع نویسنده با نشان دادن سوفی در دوران نوجوانی میگوید که این دوران ، میتواند برای نوجوانان بسیار مهم باشد .
  • نویسنده این جمله مشهور دکارت ( من فکر میکنم ، پس هستم ) را به عنوان بن مایه داستان انتخاب میکند.
  • کتاب دنیای سوفی در رابطه با حقوق زنان به اعدام المپیس د گیوس ( فردی که به علت دفاعیه اش در مورد زنان به مرگ محکوم شد ) در انقلاب فرانسه اشاره کرده . همین علتی است که موضوع زنان و حقوق آن ها در کتاب به عنوان یکی از درون مایه های داستان مطرح شده است .
  • کتاب دنیای سوفی اثری است که به تعبیر صاحبان سبک در این حوزه توانسته فلسفه را از بدو پیدایش به صورت گزیده و مختصر در اختیار خواننده قرار دهد .
دنیای سوفی

در پایان خوب است بدانید شما میتوانید با عضویت در سایت ما کتاب های مورد علاقه خود را با تخفیف ویژه دریافت کنید.

لطفا نظرات خود را در مورد سایت را برای ما عنوان کنید تا بتوانیم از این نظرات جهت رفع نقص ها و پیشبرد اهدافمان استفاده کنیم .
lazy
فروشگاه کتاب نظاره
نویسنده : محمدرضا حیدری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *