معرفی کتاب

معرفی رمان کوری

معرفی رمان کوری اثر ژوزه ساراماگو

رمان کوری ( ترجمه ی کتاب بلیند نس ) مشهور ترین اثر ژوزه ساراماگو نویسنده ای از کشور پرتقال است که در سال 1995 به چاپ رسید

ژوزه ساراماگو در سال 1998 در 76 سالگی موفق به کسب جایزه نوبل برای خود و کشورش شد ، این رمان ساراماگو را به عنوان یکی از نویسندگان بزرگ دنیا معرفی کرد .

موسسه نوبل در وصف ژوزه ساراماگو و آثارش نوشته است :

به خاطر درآمیختن تمثیل های پایدار با تخیل ، همدردی و تکرار توانایی های ما در برابر یافتن حقیقت .

کوری یک حکایت اخلاقی مدرن است ، و مانند داستان های اخلاقی کهن پیام هایی اخلاقی را ( اما برای مخاطب امروزی ) در خود نفهته است . به همین دلیل است که باز مانند آن داستانها ، قهرمان هایش نه با نام بلکه با یک صفت یاد میشوند .

در رمان کوری ، شخصیت های داستان نام ندارند و عنوان های آن ها رمز گونه است و به نقش اجتماعی هر یک اکتفا میشود .

معرفی کتاب کوری

از روی رمان کوری در سال 2008 یک فیلم هم ساخته شده است . اما مثل بیشتر فیلم هایی که از روی کتاب ساخته میشود ، فیلم کوری هم به خوبی کتاب نبود . اتفاقات داخله کتاب بسیار زیاد هستند و نویسنده با حوصله آنهارا شرح داده است اما در فیلم که 120 دقیقه هم بود کارگردان فرصت کافی برای نمایش آنها را نداشت

فیلم سینمایی کوری

خلاصه ی داستان: مردم یک شهر خیلی ناگهانی به کوری دچار می شوند. این کوری مرموز که ظاهراً به سرعت هم سرایت می کند، دولتمردان را مجبور می کند تا برای کسانی که دچارش شده اند، قرنطینه بسازد و همه را در آنجا جا بدهد و این تازه سرآغاز ماجراست …

برای کسانی که رمان قدرتمند و تکان دهنده ی ساراماگو را خوانده باشند، این فیلم حرفی برای گفتن ندارد. نه جسارت رمان ساراماگو نه صراحتش و نه تکان دهنده بودنش هیچ کدام در این فیلم وجود ندارد. البته کارگردانی میرلس باتجربه، سازنده ی فیلم خوب “شهر خدا” با آن فیدهای سفید و تصویری که از شهر رو به نابودی به ما می دهد، عالی ست اما فیلم نامه ضعیف تر از آن است که بتوان در عمق فاجعه قرار گرفت. اول از همه شخصیت ها خوب پرورش نیافته اند و به هیچ عنوان همدلی برانگیز نیستند. در مرحله ی بعد تکان دهنده بودن و عمیق بودن حوادثی که بعد از کوری آدم های شهر اتفاق می افتد، در رمان ساراماگو، یقه ی خواننده را می چسبد و تا مدت ها رها نمی کند. ما در آنجا شاهد جامعه ای هستیم که با کور شدن آدم هایش، به سمت اضمحلال و نابودی می رود و این نابودی را با تمام وجودمان حس می کنیم اما در فیلم اینگونه نیست. 

کوری اینگونه آغاز میشود :

وقتی میتوانی ببینی ، نگاه کن . وقتی میتوانی نگاه کنی ، رعایت کن

ساراماگو همان آغاز کار با این جمله تکلیفش را با خواننده روشن کرده است

کوری روایتی شگفت انگیز و گیراست از شهری که طی رویدادی هولناک و باورنکردنی ، همه ی مردمانش به کوری واگیر دار مبتلا میشوند . این روایت تکان دهنده و رمز آلود شمارو تا پایان داستان به خواندن وا میدارد . به گونه ای که لحظه ای نمیتوانید کتاب را بر زمین بگذارید .

معرفی رمان کوری اثر ژوزه ساراماگو
درباره رمان کوری

خلاصه ای از داستان

داستان از ترافیک یک چهار راه آغاز میشود . راننده ی اتومبیلی به ناگاه دچار کوری میگردد . به فاصله اندکی افراد دیگری که همگی از بیماران یک چشم پزشک اند دچار کوری میشوند . پزشک با معاینه آن ها در می یابد که چشم این افراد کاملا سالم است . اما آن ها هیچ چیز نمیبینند . جالب آن است که بر خلاف بیماری کوری که همه چیز سیاه است ، افراد مبتلا دچار دیدی سفید میشوند ، پزشک میفهممد که این نوعی کوری است که به چشم ارتباطی پیدا نمیکند .

از طرف دولت تمامی افراد نابینا جمع آوری و در یک آسایشگاه اسکان داده میشوند . پزشک خود نیز دچار این بیماری میشود . پلیس برای جلوگیری از شیوع بیماری پزشک را نیز روانه آسایشگاه میکند . همسر پزشک نیز به دروغ اذعان به کوری مینماید تا بتواند کنار شوهرش باشد . با ورود او به آسایشگاه فصل تازه ای از ماجرای کتاب ورق میخورد .

کتاب کوری ، راوی دنیای سفید نابینایی

در ابتدا همه چیز در جامعه طبق روال همیشگی خود در حال اجرا  است ، حق و حقوقی که پایمال میشوند ، دوز و کلک هایی که هرروز کمی بیشتر از روز قبل مارا از دیدن صداقت و درستکاری محروم میکنند ، انسان هایی که رعایت نکردن قوانین جامعه را جزو برنامه های همیشگی خود میدانند ( علی خامنه ای ) و …  آری ، درست در همین روز اتفاقی رخ میدهد .

این رمان یک موعظه است . موعظه ی رعایت نکردن و مراعات در دنیایی که نظم روابط انسانی بر آن حاکم نیست و در آن مهم ترین چیزی که انسان های نمیبینند حقوق یکی دیگر است .

شخصیت های اصلی این رمان را افراد زیر تشکیل میدهند :
  • همسر چشم پزشک
  • چشم پزشک
  • مردی که اول کور شد
  • دختر عینکی
  • پسر لوچ
  • پیرمردی که پشم بند داشت
ژوزه ساراماگو

این کتاب برای چه افرادی مناسب است ؟

کتاب کوری از آن دسته کتابهاست که ژرف ترین وجوه زندگی اجتماعی را به نمایش میگذارد .

داستان ، سراسر تمثیل و پر از موقعیت های تخیلیست . این موقعیت ها شما را به اندیشیدند وا میدارد .

ترس از نابینا شدنی که ساراماگو در کتاب به وجود شما وارد میکند چیزی نیست که بتوان بدون تعلل و تفکر از آن رد شد .

  • اگر شیفته موضوعات اجتماعی هستید ، کتاب کوری میتواند گزینه مناسبی باشد .
  • افرادی که دوستدار آثار تمثیلی هستند و از سبک و سیاق کتاب هایی همچون قلعه حیوانات لذت میبرند ، این کتاب میتواند در صدد خشنودی آنان برآید.

در پایان خوب است بدانید شما میتوانید با عضویت در سایت ما کتاب های مورد علاقه خود را با تخفیف ویژه دریافت کنید.

لطفا نظرات خود را در مورد سایت را برای ما عنوان کنید تا بتوانیم از این نظرات جهت رفع نقص ها و پیشبرد اهدافمان استفاده کنیم .
cropped nezaareh
فروشگاه کتاب نظاره
نویسنده : محمدرضا حیدری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *