معرفی کتاب

معرفی رمان صد سال تنهایی

معرفی رمان صد سال تنهایی از گابریل گارسیا مارکز

رمان صد سال تنهایی اثریست که ملیون ها نفر در جهان را شیفته خود کرده است ، این رمان حاصل 15 ماه تلاش و کار گابریل گارسیا مارکز است که به گفتهِ او در تمام این 15 ماه خود را در خانه حبس کرده بوده است .

گابریل گارسیا مارکز

گابریل گارسیا مارکز

گابریل خوزه گارسیا مارکِز متولد ۶ مارس ۱۹۲۷ در دهکدهٔ آرکاتاکا درمنطقهٔ سانتامارا در کلمبیا زاده شد و در سال ۱۷ آوریل ۲۰۱۴ درگذشت. گابریل رمان‌نویس، نویسنده، روزنامه‌نگار، ناشر و فعال سیاسی کلمبیایی بود. او بین مردم کشورهای آمریکای لاتین با نام گابو یا گابیتو (برای تحبیب) مشهور بود و پس از درگیری با رئیس دولت کلمبیا و تحت تعقیب قرار گرفتنش در مکزیک زندگی می‌کرد. مارکز برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۸۲ شد. او را بیش از سایر آثارش به خاطر رمان صد سال تنهایی چاپ ۱۹۶۷ می‌شناسند که یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان در سبک رئالیسم جادویی است.

چاپ نخست رمان صدسال تنهایی به زبان اسپانیایی در سال 1967 در آرژانتین و با تیراژ هشت هزار نسخه منتشر شده است . که تمامی نسخه های چاپ نخست در همان هفته ی اول به فروش رفته است . مارکز نویسنده این رمان به عنوان محبوب ترین نویسنده اسپانیایی شناخته میشود که در سال 1982 به خاطر خلق این اثر موفق به کسب جایزه نوبل ادبیات شده .

رمان صد سال تنهایی یکی از جاودانه ترین آثار قرن بیستم ، رمانی بسیار محبوب و موفق است که در سرتاسر جهان شناخته شده . مارکز قبل از دریافت جایزه نوبل درباره صدسال تنهایی چنین میگوید :

 ” من به جرعت فکر میکنم واقعیت خارج از اندازه این اثر ، نه فقط بیان ادبی آن است که سزاوار توجه آکادمی ادبی نوبل شده است بلکه واقعیتی است که نه تنها روی کاغذ بلکه در بین ما زندگی میکند . و مسئول مرگ و میر تعداد بیشماری از ماست . و این یک منبع تغذیه کننده خلاقیت است ، پر از غم و اندوه و زیبایی ، برای غم و نوستالژی یک کلمبیایی و یک رمزنگرای بیشتر از یک ثروت خاص . دوستان ، این معما تنهایی ماست . “

این گفته مارکز نشان دهنده نمادین بودنِ کتاب صدسال تنهایی است .

درباره رمان صد سال تنهایی

داستان رمان صدسال تنهایی در یکی از شبه جزایر کارائیب و به طور کلی در کشور های آمریکای جنوبی آغاز میشود . این کتاب داستان زندگی شش نسل از خانواده ای را نقل میکند که در دهکده ماکوندو زندگی میکنند .

ماجرای کتاب از صحنه اعدام سرهنگ آئورلیانو بوئندیا آغاز میشود . در حالیکه مقابل جوخه اعدام ایستاده و خاطرات گذشته اش را مرور میکند ، یعنی زمان آغاز به وجود آمدن دهکده ماکوندو ، زمانی که جهان چنان تازه بود که بسیاری چیز ها هنوز اسمی نداشتند و برای نامیدنشان میبایست با انگشت به آنها اشاره کنی .

تم اصلی این کتاب تنهایی است . رمان صدسال تنهایی به شرح زندگی شش نسل خانواده بوئندیا پرداخته است . که نسل اول آنها در دهکده ماکوندو ساکن میشود . داستان از زبان سوم شخص حکایت میشود . سبک این رمان رئالیسم جادوییست . مارکز با نوشتن از کولی ها از همان ابتدای رمان به شرح کارهای جادویی آنها میپردازد و شگفتی های مربوط به حضور آنها در دهکده را در خلال داستان کش و قوس میدهد . ناپدید شدن و مرگ بعضی از شخصیت های داستان به جادویی شدن روایت ها میپردازد .

صدسال تنهایی اولین رمانی بود که مردم آمریکا لاتین خودشان را با آن شناختند ، رمانی که آنها را معرفی میکرد ، اشتیاقشان ، توانایی هایشان و معنویتشان را گرامی میداشت و گرایش قلبی ایشان به شکست را ارج مینهاد . این کتاب انگار سرنوشت همه ی اعضای خانواده را به سوی تنهایی و انزوا سوق میدهد ، بامزه این است که تنهایی نوعی جبر و در حقیقت ( سرنوشت محتوم ) همه شخصیت های داستان است .

خلاصه رمان صد سال تنهایی

خوزه آکاردیو بوئندیا روزی از محل زندگی خود کوچ میکند و این دهکده را برای سکونت انتخاب میکند و همراه با اطرافیانش کم کم شروع میکنند به پایه ریزی این دهکده .

اما چرا خوزه آکاردیو بوئندیا محل زندگیش را ترک کرد ؟

او در یک درگیری پرودنکیو آگیولار را کشت و قرار بود به خاطر این کار عقیم شود . برای همین محل زندگی اش را ترک کرد . یک شب رویای (ماکوندو) را دید . شهری از آینه ها که جهان را در خود منعکس میکند و نشان میدهد . به محض اینکه بیدار شد ، تصمیم گرفت ماکوندو را در کنار رود پایه ریزی کند .

خوزه آکاردیو بوئندیا اعتقاد داشت ماکوندو باید دور تا دور آب محصور شود . برای همین ماکوندو تبدیل به جزیره ای میشود که با جهان بیرون تا سال ها هیچ ارتباط و پیوندی ندارد . البته به جز سالی یک بار حضور کولی ها در جزیره .

جنگ و درگیری های داخلی ، ورود بیگانگان ، عشق ، نفرت ، حسادت ، مرگ ، ازدواج و تولد اساس همه ی اتفاق هایی است که در این کتاب و برای نسل های مختلف خانواده بوئندیا رخ میدهد .

صد سال تنهایی

این کتاب برای چه کسانی مناسب است ؟

این کتاب در لیست صد رمان برتر جهان و چهل رمانی که پیش از مرگ باید خوانده شوند وجود دارد .

اگر شما هم زیاد رمان میخوانید ، حتماِ حتما باید این کتاب را در لیست رمان های خود قرار دهید . شهرت پیرامون این کتاب خیلی زیاد است و تقریبا همه جا از آن تعریف میکنند . خُب ، رمان صدسال تنهایی در سراسر دنیا شناخته شده است و نویسنده بیش از یک سال را صرف نوشتن آن کرده است . همین باعث میشود شما با هر سلیقه ای به فکر خواندنش بیفتید .

کتاب صدسال تنهایی کتاب عجیبی است که هرکسی نمیتواند آن را به پایان برساند و زیاد انند کسانی که خواندن این کتاب را نیمه کاره رها کرده اند . کتابی است که هنگام خوانندن دچار تعجب و وحشت فراوان شده و هنگامی که همه چیز طبیعی و منطقی پیش میرود ، بدون انتظار یک اتفاق خارج العاده می افتد که پشتوانه عقلی و منطقی ندارد و قیافه خواننده مانند علامت سوال میشود . ولی نویسنده در کمال آرامیش به داستان خود ادامه میدهد و بدین ترتیب خواننده نیز بعد از کمی تعجب دوباره مجبور به پذیرش اتفاق و ادامه دادن می گردد . این اولین نکته ایست که هنگام خواندن کتاب صدسال تنهایی باید در نظر داشت .

اما در نهایت وقتی که کتاب را تمام میکنید احساس بینظری خواهید داشت .

در پایان خوب است بدانید شما میتوانید با عضویت در سایت ما کتاب های مورد علاقه خود را با تخفیف ویژه دریافت کنید.

لطفا نظرات خود را در مورد سایت را برای ما عنوان کنید تا بتوانیم از این نظرات جهت رفع نقص ها و پیشبرد اهدافمان استفاده کنیم .
lazy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *